Think! Groeien begint met denken.
Op het Atheneum Malle geloven we dat leren niet stopt bij de eindtermen. Dit schooljaar lanceerde de school met veel enthousiasme het traject “Think!”, een uitdagend programma onder begeleiding van leerkracht Nederlands An Verulst, speciaal voor cognitief sterke leerlingen die honger hebben naar meer.
Think! biedt ruimte voor verdieping, verbreding én versnelling. Leerlingen die uitblinken, krijgen bij ons de kans om zich verder te ontplooien op hun eigen tempo en niveau. Wie het traject succesvol doorloopt, ontvangt een officieel certificaat als bekroning van zijn of haar inzet.
Een greep uit onze Think!-leerlingen
Ruben Van Looveren (2 Didasco Klassieke talen) legde als tweedejaarsstudent de volledige leerstof van fysica uit het derde jaar met succes af.
Siska Farasyn en Alexander Follet (4 Latijn) verdiepten zich in extra modules fysica, chemie, biologie en STEM-lab. Ze legden ook testen en examens af. Alexander liet chemie achterwege, maar volgde verder hetzelfde traject.
Anna Rubbens (5 Humane Wetenschappen) leerde op eigen initiatief Duits en behaalde zelfstandig de leerplandoelstellingen van het vijfde jaar.
Louis Joris (5 Wetenschappen-Wiskunde) legde de leerstof chemie van het vijfde jaar versneld af en is inmiddels bijna klaar met die van het zesde jaar. Hij hoopt volgend schooljaar een vak op te nemen aan de Universiteit van Antwerpen via het honoursprogramma. Iets wat we eerder al met succes hebben begeleid.
Twee andere leerlingen verdiepten zich in Nederlands en schreven samen een eigen theaterstuk “Niverance”.
Uiteraard zijn dit slechts enkele voorbeelden. Ook leerlingen die hun potentieel (nog) niet volledig benutten, bijvoorbeeld door faalangst, perfectionisme of een gebrek aan eerdere uitdaging, willen we via Think! stap voor stap begeleiden en stimuleren, op hun eigen tempo en met oog voor hun unieke noden.
Sommigen, zoals Mitja De Paep, werken zelfstandig voor bepaalde vakken én worden ingeschakeld als hulpleerkracht. Zo ontwikkelen ze niet alleen hun kennis, maar ook hun verantwoordelijkheidszin en zelfvertrouwen.
Succes in de Olympiade Nederlands
Ook taal krijgt binnen Think! Alle kansen. Zo nam het Atheneum Malle ook deel aan de Olympiade Nederlands, een prestigieuze taalwedstrijd voor jongeren uit Vlaanderen, Brussel en Nederland. Van de 2226 deelnemers behaalde Fran De Meyere een certificaat dankzij haar uitstekende score van meer dan 70%. Ben Geivaerts ging nog een stap verder: met een score van 88% werd hij geselecteerd als één van de elf finalisten. Zijn onderzoek naar de status van het voorwerp bij de werkwoorden gehoorzamen, verzaken en weerstaan leverde hem een indrukwekkende tweede plaats op.
Als kers op de taart genoten de deelnemers van een inspirerende workshopdag op de VRT.
Dat is het Atheneum!
Met Think! bouwt het Atheneum Malle aan een school waar leren niet stopt bij de eindtermen.
Waar talent gezien én gevoed wordt.
Waar nieuwsgierigheid, ambitie en durf alle kansen krijgen.
Waar leerlingen de vrijheid voelen om boven zichzelf uit te stijgen.
Want groeien begint... met denken.
Dat is het Atheneum!